بخیه اسلیو معده | روش مراقبت از بخیه ها

فهرست مطالب

اگر قصد انجام عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی را دارید، درک نقش بخیه در این روش بسیار مهم است. در این راهنما، ما یک نمای کلی از بخیه اسلیو معده ، اهمیت آنها در این روش و اینکه چگونه می توانند بر بهبودی شما تأثیر بگذارند، به شما ارائه می دهیم. چندین تکنیک مختلف برای بخیه زدن معده در جراحی استفاده می شود، از جمله بخیه های رونده، بخیه های منقطع و بخیه های خاردار. انتخاب روش به ترجیح جراح و نیازهای خاص بیمار بستگی دارد. روش های بخیه زدن معده می تواند در کاهش سایز معده و کمک به کاهش وزن بیماران موثر باشد. با این حال، مانند هر روش جراحی دیگری، خطرات و عوارض احتمالی مرتبط با بخیه کردن معده، از جمله خونریزی، عفونت و نشت خط بخیه وجود دارد.

 

بخیه اسلیو معده

 

کاربرد بخیه عمل اسلیو معده چیست؟

بخیه های اسلیو گاسترکتومی چیست؟

بخیه های اسلیو گاسترکتومی بخش مهمی از عمل جراحی است. در حین عمل، جراح تقریباً 80 درصد معده را برمی دارد و یک ساختار لوله مانند باریک به نام اسلیو معده باقی می گذارد. سپس از بخیه ها برای بستن برش ها و نگه داشتن معده باقی مانده در محل استفاده می شود.

نحوه کارکرد بخیه در اسلیو معده

در طی این جراحی ، یک روش لاپاراسکوپی کم تهاجمی، جراح چندین برش کوچک روی پوست شکم ایجاد می کند تا به حفره داخلی شکم دسترسی پیدا کند. این به آنها امکان می دهد معاینه کامل انجام دهند و تجهیزات لازم برای جراحی را تهیه کنند.

به طور معمول، دو برش روی حفره شکمی ایجاد می شود که هر یک نیاز به بخیه دارند تا در پایان عمل بسته شوند. بخیه اسلیو معده کوچک و معمولاً بدون درد است و به دو شکل کلی به نام بخیه داخلی و خارجی شناخته می شود.

بخیه داخلی نوعی بخیه معده است که از داخل زده می شود و روی معده بریده شده بخیه می شود. این امر خطر نشت پس از جراحی را کاهش می دهد، اما به مهارت و تخصص بالایی از جراح نیاز دارد.

بخیه اسلیو معده بر روی چربی باقیمانده معده دوخته می شود و بخیه ها را قوی تر می کند و از چرخش معده در آینده جلوگیری می کند. همچنین در جلوگیری از نشت معده موثر است.

نوع دیگر بخیه داخلی روی دیواره معده قرار می گیرد که پس از برداشتن از خروجی معده جدا می شود. این نوع بخیه نیز از داخل بخیه می شود و احتمال فتق را در آینده از بین می برد. برخی افراد ممکن است تا چند روز پس از انجام این روش درد در سمت چپ شکم داشته باشند که کاملا طبیعی است و خود به خود برطرف می شود.

انواع بخیه اسلیو معده

انواع بخیه های اسلیو گاسترکتومی

انواع مختلفی از بخیه ها در این عمل استفاده می شود. رایج ترین انواع آن شامل بخیه های قابل جذب، بخیه های غیر قابل جذب و بخیه های خاردار می باشد. بخیه های قابل جذب به گونه ای طراحی شده اند که در طول زمان حل می شوند و نیاز به برداشتن را از بین می برند. از طرف دیگر بخیه های غیر قابل جذب به طور دائم در جای خود باقی می مانند. بخیه های خاردار نوآوری جدیدتری هستند که برای ایجاد بسته های محکم تر و مطمئن تر با آسیب کمتر بافتی طراحی شده اند.

بخیه خارجی در جراحی اسلیو معده 

  • پس از جراحی ، جراح از بخیه های کوچک برای بستن برش های روی شکم استفاده می کند.
  • اندازه این برش های پوستی معمولاً کمتر از یک سانتی متر است و برای جلوگیری از عفونت یا آلودگی در حفره شکمی نیاز به توجه دقیق دارد.
  • در حالی که جراحی اسلیو ممکن است شامل دو برش باشد، اندازه هر برش معمولاً بیش از یک تا دو سانتی متر نیست.
  • جراح این برش ها را با استفاده از بخیه می بندد، بخیه های بیرونی معمولاً از مواد قابل جذب مانند نخ مونوکریل ساخته می شوند.
  • مهم ترین بخیه ها در این روش، بخیه هایی هستند که برای بستن معده  از داخل استفاده می شوند؛ زیرا بخیه زدن نامناسب می تواند منجر به عوارض قابل توجه و خطر نشت شود.
  • بیماران ممکن است در ناحیه ای که بخیه های معده ساخته شده است، درد داشته باشند.
  • برای رفع این ناراحتی در روزهای اولیه بعد از جراحی، مصرف استامینوفن و قرار دادن کمپرس ولرم روی شکم توصیه می شود.(در این زمینه از پزشک مشاوره بگیرید.)
  • در هفته دوم، بیماران باید تمرینات کششی ملایم انجام دهند تا بخیه های قابل جذب معده سریعتر حل شوند.
  • در حالی که این بخیه ها ممکن است کمی برجسته شوند، مهم است که هر گره قابل مشاهده یا مواد اضافی را پس از پنج روز توسط یک متخصص پزشکی کوتاه کنید تا از عفونت یا عوارض بیشتر جلوگیری شود.

اهمیت بخیه عمل اسلیو معده

اهمیت بخیه های اسلیو گاسترکتومی

بخیه ها نقش مهمی در موفقیت این پروسه دارند. بخیه هایی که به درستی قرار داده شده اند، اطمینان حاصل می کنند که معده باقی مانده به طور ایمن در جای خود قرار می گیرد و برش ها به درستی بسته می شوند. این امر خطر عوارضی مانند نشت، عفونت و فتق را کاهش می دهد.

آیا جای زخم بخیه معده اسلیو باقی می ماند؟

این فرآیند یک جراحی کاهش وزن کم تهاجمی است که از طریق برش های کوچک انجام می شود. حتی اگر اقدامی انجام نشود، احتمال باقی ماندن اسکار اسلیو معده بسیار کم است.

با این حال، باید توجه داشت که هر بدن متفاوت است و در 90 درصد افراد، اسکار گاسترکتومی به طور کامل از بین می رود.

برای از بین بردن اسکار اسلیو معده چه باید کرد؟

استفاده از پمادهای سیلیکونی مانند Stratamed و Cicalfate یک بار در روز بر روی زخم ها به مدت 10 روز پس از جراحی توصیه اکثر پزشکان است.

مراقبت مناسب برای بخیه اسلیو معده :

برای تسریع روند بهبودی، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید:

  • از دستکاری زخم ها خودداری کنید زیرا می تواند روند بهبود را به تاخیر بیاندازد و ناحیه جراحی را عمیق تر و برجسته تر کند. از خاراندن یا مالش زخم خودداری کنید.
  • استعمال دخانیات و سایر اشکال استفاده از تنباکو می تواند رگ های خونی را باریک کند و میزان اکسیژن و مواد مغذی را که به بافت ها می رسد کاهش دهد. در نتیجه، بهبود زخم می تواند به تاخیر بیفتد.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید یا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • مهم است که به طور مداوم بخیه های گاسترکتومی آستین را تحت نظر داشته باشید و در صورت ظاهر شدن علائم عفونت مانند ترشحات سبز یا زرد به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه

در نتیجه، بخیه عمل اسلیو معده جزء مهمی از روش جراحی هستند. آنها بسته شدن و ثبات معده باقی مانده را فراهم می کنند و خطر عوارض را کاهش می دهند و نتیجه موفقیت آمیز را تضمین می کنند. اگر قصد دارید این عمل را در نظر بگیرید، درک نقش بخیه ها در این روش و اینکه چگونه می توانند بر بهبودی شما تأثیر بگذارند، ضروری است. با بهترین جراح اسلیو معده صحبت کنید تا در مورد انواع بخیه های مورد استفاده و آنچه می توانید در طول بهبودی خود انتظار داشته باشید بیشتر بدانید.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سابقه بیش از 1000 جراحی چاقی در هر سال.

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها