ساسی بای پس معده | مزایا و مراقبت ها

فهرست مطالب

در این مقاله از سایت ایران اسلیو، قصد داریم به بررسی عمل ساسی بای پس معده، و مزایای آن، طبق رهنمودهای دکتر سلیمی، بپردازیم. در زمینه جراحی های چاقی، جراحی بای پس ساسی Ileal Single Anastomosis Sleeve (SASI) ، یک عمل قدرتمند و امیدوارکننده در مبارزه با چاقی محسوب می شود. این مقاله مکانیسم منحصر به فرد، مزایای بالقوه، و اثربخشی طولانی مدت این روش جراحی را بررسی می کند. اگر شما نیز با اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنید و می خواهید این وزن را کم کنید ، این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با ساسی بای پس معده

آشنایی با ساسی بای پس معده

جراحی ساسی بای پس ، یک ترکیب موثر از دو روش عمل چاقی است. این جراحی در واقع، از عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده تشکیل شده است. این روش جراحی، مسیر آناتومی روده کوچک را تغییر می دهد و باعث کاهش وزن قابل توجه در افراد مبتلا به چاقی شدید می شود.

مکانیسم عمل ساسی بای پس معده

این فرآیند، بر اساس اصل روش های محدود کننده و سوء جذب، عمل می کند که به عنوان یکی از موثرترین روش های کاهش وزن عمل می کند. جنبه محدود کننده این جراحی، شامل کاهش اندازه معده است، در حالی که جنبه سوءجذب غذا، شامل تغییر مسیر روده کوچک برای محدود کردن جذب کالری است.

مزایای عمل ساسی بای پس معده

مزایای عمل ساسی بای پس معده

عمل ساسی بای پس معده، مزایای زیادی را ارائه می دهد، از جمله:

  • کاهش وزن قابل توجه: این جراحی به دلیل مکانیسم های دوگانه محدود کردن مصرف غذا و محدود کردن جذب کالری، کاهش وزن طولانی مدت و قابل توجهی را ارائه می کند.
  • بهبود بیماری های مرتبط به چاقی: عمل بای پس ساسی ، به طور موثر بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، Dyslipidemia  را بهبود می بخشد.
  • کیفیت زندگی بهتر: کاهش وزن و بهبود بیماری ها، منجر به بهبود کلی کیفیت زندگی بیماران می شود.

اثر بخشی طولانی عمل ساسی بای پس معده

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که عمل ساسی بای پس معده، در مقایسه با گزینه‌های جراحی سنتی، نتایج کاهش وزن بادوام، با میزان عوارض کمتر را به همراه دارد. لازم به یادآوری است که رعایت دستورالعمل های غذایی، پیگیری منظم درمان، و ایجاد یک سبک زندگی فعال، به طور قابل توجهی به حفظ نتایج کاهش وزن بعد از جراحی کمک می کند.

مرحله قبل از عمل ساسی بای پس معده تا بعد از عمل

  • مرحله قبل از عمل ساسی بای پس معده

در مرحله قبل از عمل بای پس ساسی ، بیماران برای اطمینان از اینکه کاندیدای مناسبی برای جراحی هستند، ارزیابی سلامتی دقیقی انجام می‌دهند. ارزیابی جامع قبل از عمل، از پیش نیاز عمل ساسی بای پس معده است.

این مورد، شامل آزمایش‌های مختلف پزشکی، ارزیابی روان‌شناختی و مشاوره غذایی است. این ارزیابی گسترده، به شناسایی خطرات بالقوه کمک می کند و از آمادگی فرد موردنظر، برای جراحی و تغییرات سبک زندگی که لازم است، اطمینان حاصل می نماید.

  • مرحله انجام عمل

مرحله عمل توسط خود روش SASI Bypass مشخص می شود که با دقت توسط یک تیم جراحی ماهر انجام می شود. موفقیت این روش ،تلاش جمعی از مهارت جراح، هوشیاری متخصص بیهوشی است.

ساسی بای پس معده تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح ساسی بای پس با ایجاد برش های کوچک در شکم، جراحی را آغاز می کند که از طریق روش لاپاراسکوپی، جراحی صورت می گیرد.

مرحله اول، عمل شامل کاهش اندازه معده برای ایجاد اسلیو معده است. قسمت بزرگتر معده از بدن خارج می شود. معده آستین مانند باقیمانده، مقدار غذایی را که می توان مصرف کرد به شدت کاهش می دهد.

در مرحله دوم، جراح حدود 250 سانتی متر از ایلئوم روده را دور می زند. سپس قسمت باقی مانده از ایلئوم به آستینی شکل معده متصل می شود. این بای پس روده کوچک، جذب مواد مغذی را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند.

این جراحی، حدود 2-3 ساعت زمان خواهد برد و اکثر بیماران، به مدت 2-5 روز پس از جراحی، در بیمارستان بستری خواهند ماند.

  • مرحله بعد از عمل

مرحله بعد از عمل ساسی بای پس معده، بر بهبودی، اصلاح رژیم غذایی و پیروی از یک سبک زندگی فعال تاکید دارد. پیگیری منظم کاهش وزن، و مدیریت شرایط، نتیجه این جراحی را تضمین می کند.

افراد واجد شرایط برای عمل ساسی بای پس معده

همه افراد، واجد شرایط این عمل نیستند. کاندیدهای این روش بایستی دارای BMI 40 یا بالاتر، یا BMI 35 یا بالاتر همراه با بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی باشند. مهمتر از همه، تعهد به سبک زندگی سالم، بعد از جراحی ضروری است.

برای تعیین نوبت جراحی ساسی بای پس ، فرم زیر را پر کنید

ملاحظات تغذیه ای ساسی بای پس معده

پس از عمل بای پس ساسی ، تغییرات قابل توجهی در سیستم گوارشی ایجاد می شود که نیاز به اصلاح رژیم غذایی دارد. در ابتدا، بیماران از یک رژیم غذایی مایع پیروی می کنند و به سمت غذاهای پوره شده، و به تدریج، در طی چند هفته به سمت غذاهای جامد می روند.

بیماران برای کمک به ریکاوری و حفظ توده عضلانی، باید غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنند. علاوه بر این، به دلیل کاهش جذب، بیماران ممکن است نیاز به مکمل رژیم غذایی خود با ویتامین ها و مواد معدنی برای جلوگیری از کمبود داشته باشند.

مشاوره منظم با یک متخصص تغذیه، در این مرحله انتقالی بسیار مهم است. این راهنمایی حرفه‌ای تضمین می‌کند که رژیم غذایی با ظرفیت‌های گوارشی و نیازهای تغذیه‌ای جدید مطابقت دارد.

ورزش منظم: کلیدی برای کاهش وزن پایدار

فعالیت بدنی منظم، یک جنبه حیاتی از کاهش وزن طولانی مدت و سلامت کلی بعد از عمل ساسی بای پس معده است. شروع با فعالیت‌های ملایم، مانند پیاده‌روی و افزایش تدریجی شدت آن به ایجاد استقامت و کاهش وزن کمک می‌کند. پزشک شما می تواند به ایجاد یک برنامه ورزشی متناسب با توانایی ها و اهداف شما کمک نماید.

سوالات متداول درباره عمل ساسی بای پس معده

عمل ساسی چیست؟

عمل بای پس SASI ، یک روش جراحی است که به افراد مبتلا به چاقی شدید، کمک می کند تا با کاهش اندازه معده و تغییر مسیر روده، وزن خود را کاهش دهند. این روش، شامل ایجاد یک کیسه معده کوچکتر و اتصال مستقیم آن به روده کوچک، دور زدن بخشی از معده و قسمت بالایی روده کوچک است.

چه کسانی کاندید مناسبی برای عمل ساسی بای پس معده است؟

عمل بای پس SASI ، معمولاً برای افرادی توصیه می شود که دارای شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر یا BMI 35  که با بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا یا آپنه خواب مواجه هستند.

برای تماس با دکتر سلیمی و دریافت مشاوره با شماره های زیر تماس بگیرید

چگونه عمل ساسی بای پس معده باعث کاهش وزن می شود؟

عمل بای پس ساسی ، کاهش وزن را از طریق ترکیبی از مکانیسم های محدود کننده و سوء جذب، افزایش می دهد. کاهش اندازه معده مقدار غذایی را که می توان در یک زمان مصرف کرد، محدود می کند و باعث احساس سیری در وعده های کوچکتر می شود. تغییر مسیر سیستم گوارشی، باعث سوء جذب می شود و توانایی بدن برای جذب کالری و مواد مغذی از غذا را محدود می کند.

مزایای بالقوه عمل ساسی بای پس معده چیست؟

عمل بای پس SASI ، چندین مزیت بالقوه را برای افرادی که با چاقی شدید دست و پنجه نرم می کنند، ارائه می دهد. جدا از کاهش وزن قابل توجه، می تواند منجر به بهبود شرایط سلامت مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، آپنه خواب و درد مفاصل شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد، بهبود در کیفیت کلی زندگی و افزایش اعتماد به نفس را تجربه می کنند.

روند بهبودی پس از عمل ساسی بای پس معده چگونه است؟

فرآیند بهبودی پس از این عمل ، شامل چندین مرحله است. در روزهای اولیه پس از جراحی، افراد رژیم غذایی فقط مایعات خواهند داشت و به تدریج، به سمت غذاهای پوره و نرم می روند. فعالیت بدنی و ورزش منظم، برای حمایت از کاهش وزن و کمک به روند بهبودی تشویق می شود.

پیروی از دستورالعمل های پس از عمل، که ارائه شده توسط تیم جراحی است و حضور در قرارهای بعدی برای نظارت و پشتیبانی، ضروری است.

چه تغییراتی در سبک زندگی پس از عمل بای پس ساسی لازم است؟

عمل ساسی بای پس معده ، یک راه حل مستقل برای کاهش وزن نیست. برای اطمینان از موفقیت طولانی مدت، نیاز به تغییرات قابل توجهی در شیوه زندگی دارد. این تغییرات، شامل اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، تمرین کنترل سهم، گنجاندن ورزش منظم در روال روزانه، هیدراته ماندن، و شرکت در گروه‌های حمایتی یا جلسات مشاوره برای رسیدگی به جنبه‌های عاطفی و روانی مدیریت وزن است.

چه نتایجی را می توان پس از عمل بای پس SASI انتظار داشت؟

نشان داده شده است که عمل ساسی بای پس معده ، یک روش کاهش وزن موثر است که منجر به کاهش وزن قابل توجه و پایدار می شود. به طور متوسط، افراد می توانند انتظار داشته باشند که 60 تا 80 درصد از وزن اضافی بدن خود را در سال اول پس از عمل از دست بدهند. میزان کاهش وزن در بین افراد متفاوت است و موفقیت طولانی مدت، به پیروی از رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی بستگی دارد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

تصمیم برای انجام عمل ساسی بای پس معده ، باید بر اساس بررسی دقیق پزشک شما باشد. در حالی که این روش، مزایای بالقوه ای مانند کاهش وزن قابل توجه و بهبود بیماری های مرتبط با چاقی را ارائه می دهد، همچنین نیازمند تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی است.

اگر واجد شرایط جراحی هستید، عمل ساسی بای پس معده توسط  دکتر مهدی سلیمی، می‌تواند مسیر شما برای زندگی سالم‌تر باشد. همیشه به یاد داشته باشید، رسیدن به سلامتی یک فرایند چند گانه است، و نیاز به صبر و تلاش فراوان دارد، و عمل بای پس ساسی ، ابزاری برای کمک در این موضوع است.

بنابراین، متعهد به تغییر باشید و اولین قدم خود را به سوی آینده ای سالم بردارید. توصیه اکید ما این است که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انجام عمل ساسی بای پس معده و انجام این روش درمانی، نزد جناب آقای دکتر مهدی سلیمی، مراجعه نمایید.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سابقه بیش از 1000 جراحی چاقی در هر سال.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها