بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو | راه درمان

فهرست مطالب

امروز با بررسی موضوع علت بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو با شما خواهیم بود. این بو گاهی یکی از عوامل پشیمانی بعد از عمل است. در کلینیک ما، متوجه شده ایم که برخی از بیماران پس از جراحی اسلیو معده ، بوی بد دهان را تجربه می کنند. این غیر معمول نیست و می توان آن را به تعدادی از عوامل نسبت داد. در این مقاله، علل احتمالی بوی بد دهان پس از جراحی اسلیو را مورد بحث قرار می دهیم و نکاتی را برای کمک به مدیریت آن ارائه می دهیم.

 

علت بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو

 

بوی بد دهان، همچنین به عنوان هالیتوز شناخته می شود، می تواند یکی از عوارض جانبی شایع جراحی اسلیو باشد. این اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل، از جمله خشکی دهان، تغییر در رژیم غذایی و کتوز است. خشکی دهان می تواند در نتیجه کاهش اندازه معده و کاهش تولید بزاق رخ دهد. تغییر در رژیم غذایی، مانند مصرف کمتر کربوهیدرات ها و مصرف بیشتر پروتئین نیز می تواند به بوی بد دهان کمک کند. کتوز، یک حالت متابولیکی که در آن بدن برای تامین انرژی، چربی می سوزاند، می تواند کتون ها را تولید کند، که محصولات جانبی هستند که می توانند باعث ایجاد بوی میوه ای یا استون مانند تنفس شوند.

علل بوی بد دهان بعد از جراحی اسلیو

کم آبی بدن

کم آبی بدن:

پس از جراحی ، بیماران ممکن است در نوشیدن مایعات کافی دچار مشکل شوند. این می تواند منجر به کم آبی بدن شود که به نوبه خود باعث بوی بد دهان می شود. هنگامی که دهان خشک است، بزاق کمتری برای شستن باکتری ها و ذرات غذا وجود دارد که می تواند منجر به بوی نامطبوع شود.

کتوز

کتوز:

بدن زمانی وارد حالت کتوز می شود که به جای کربوهیدرات، چربی را برای انرژی می سوزاند. این یک فرآیند طبیعی است که پس از جراحی اتفاق می افتد، اما می تواند باعث بوی بد دهان نیز شود. کتون هایی که در طی کتوز تولید می شوند، می توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع در تنفس شوند.

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان:

رعایت بهداشت دهان و دندان پس از جراحی بسیار مهم است. با این حال، برخی از بیماران ممکن است به دلیل ناراحتی یا محدودیت حرکتی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح را مشکل کنند. بهداشت نامناسب دهان می تواند منجر به تجمع باکتری در دهان شود که می تواند باعث بوی بد دهان شود.

رفلاکس اسید

رفلاکس اسید:

این عمل می تواند باعث رفلاکس اسید شود که زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری برگردد. این می تواند باعث ایجاد طعم ترش در دهان و بوی بد دهان شود.

داروها

برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. بیمارانی که دارو مصرف می کنند اگر نگران بوی بد دهان هستند باید با بهترین دکتر اسلیو معده تهران صحبت کنند.

زمانی که شروع به شروع غذاهای جامد نرم می‌کنید، تقریباً 5 هفته پس از جراحی، کربوهیدرات‌های طبیعی کافی در سبزیجات وجود خواهد داشت که می‌تواند وضعیت بوی بد دهان را برطرف کند.

نکاتی برای مدیریت بوی بد دهان پس از جراحی اسلیو معده

نکاتی برای مدیریت بوی بد دهان پس از جراحی اسلیو معده

مایعات زیاد بنوشید

نوشیدن مایعات کافی بعد از جراحی برای جلوگیری از کم آبی بدن بسیار مهم است. این می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان ناشی از خشکی دهان کمک کند.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می تواند به حذف باکتری ها و ذرات غذا از دهان کمک کند، که می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان کمک کند. بیمارانی که در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مشکل دارند ممکن است بخواهند از دهانشویه یا اسکراپر زبان استفاده کنند.

وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید

خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر در طول روز می تواند به جلوگیری از رفلاکس اسید و بوی بد ناشی از آن کمک کند.

آدامس بدون قند بجوید

جویدن آدامس بدون قند می تواند به تحریک تولید بزاق کمک کند که می تواند به پاک کردن باکتری ها و ذرات غذا از دهان کمک کند.

با پزشک خود صحبت کنید

بیمارانی که نگران بوی بد دهان پس از جراحی اسلیو هستند باید با پزشک خود صحبت کنند. آنها می توانند مشاوره ارائه دهند و در صورت لزوم ممکن است درمان بیشتری را توصیه کنند.

نظر ASMBS در مورد علت بوی بد دهان بعد از جراحی اسلیو چیست؟

نظر ASMBS در مورد علت بوی بد دهان بعد از جراحی اسلیو چیست؟

در طی عمل، بخشی از معده برداشته می شود که می تواند منجر به کاهش تولید بزاق شود. بزاق به شستشوی ذرات غذا و باکتری ها در دهان کمک می کند، بنابراین کاهش تولید بزاق می تواند منجر به بوی بد دهان شود.

علاوه بر این، تغییرات در سیستم گوارش نیز می تواند به بوی بد دهان پس از اسلیو معده کمک کند. همانطور که بدن با تغییرات سیستم گوارشی سازگار می شود، ممکن است تولید گازها افزایش یابد که همچنین می تواند باعث بوی بد دهان شود.

برای جلوگیری از بوی بد دهان پس از اسلیو معده ، ASMBS رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و استفاده از دهانشویه را توصیه می کند. همچنین ممکن است هیدراته ماندن و جویدن آدامس بدون قند برای تحریک تولید بزاق مفید باشد. اگر بوی بد دهان ادامه یابد، مهم است که برای ارزیابی و درمان بیشتر با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

نتیجه گیری

در نتیجه، بوی بد دهان پس از جراحی اسلیو غیر معمول نیست و می تواند ناشی از تعدادی از عوامل باشد. بیماران می توانند با نوشیدن مایعات فراوان، رعایت بهداشت دهان و دندان، خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر، جویدن آدامس بدون قند و صحبت با پزشک، اقدامات لازم را برای مدیریت آن انجام دهند. با رعایت این نکات، بیماران می توانند بوی بد دهان را به حداقل برسانند و از مزایای کامل جراحی اسلیو لذت ببرند.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سابقه بیش از 1000 جراحی چاقی در هر سال.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها