عوارض عمل اسلیو معده | راه های پیشگیری از آن ها

فهرست مطالب

عمل اسلیو معده یک جراحی کاهش وزن محبوب است که شامل برداشتن بخشی از معده برای کاهش اندازه آن است. این روش در سال های اخیر به طور فزاینده ای رایج شده است. زیرا افراد بیشتری با چاقی و خطرات سلامت مرتبط با آن دست و پنجه نرم می کنند. با این حال، مانند هر جراحی، خطرات و عوارض جانبی مرتبط با جراحی اسلیو معده وجود دارد که بیماران باید قبل از تصمیم گیری از آنها آگاه باشند. در این مقاله، خطرات و عوارض عمل اسلیو معده و همچنین انتظارات بیماران در طول روند بهبودی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

عوارض عمل اسلیو معده

 

اطلاعات کلی از عوارض عمل اسلیو معده و علائم و درمان

جدول زیر برخی از عوارض احتمالی اسلیو گاسترکتومی ، علائم آنها و درمان های احتمالی را نشان می دهد:

عوارضعلائمدرمان
خون ریزیاستفراغ زیاد، خون در استفراغ یا مدفوع، سرگیجه یا ضعفانتقال خون، آندوسکوپی، مداخله جراحی
عفونتتب، درد، قرمزی یا تورم در اطراف محل برش، ترشح یا بوی بد از محل برشآنتی بیوتیک، مراقبت از زخم، مداخله جراحی
نشتتب مداوم، افزایش درد شکم، مشکل در بلع یا تنفس، ضربان قلب سریعNPO (هیچ چیزی از طریق دهان)، مایعات داخل وریدی، مداخله جراحی
سخت گیریمشکل در بلع، حالت تهوع، استفراغ، کاهش وزنآندوسکوپی با اتساع، مداخله جراحی
گاستریتحالت تهوع، استفراغ، درد شکم، از دست دادن اشتهاداروهای کاهش اسید معده، اصلاح رژیم غذایی
سنگ کیسه صفرادرد شکم، تهوع، استفراغ، تب، یرقانجراحی برای برداشتن کیسه صفرا

توجه به این نکته ضروری است که همه بیماران این عوارض را تجربه نمی کنند و ممکن است عوارض بالقوه دیگری نیز وجود داشته باشد.

علاوه بر این، درمان ممکن است بسته به شدت و علت عارضه متفاوت باشد. اگر در مورد عوارض جراحی اسلیو معده نگرانی دارید، بهتر است با پزشک یا جراح خود مشورت کنید.

خطرات احتمالی جراحی اسلیو معده

مانند هر جراحی دیگری، این عمل نیز خطراتی دارد. برخی از شایع ترین خطرات شامل خونریزی، عفونت، لخته شدن خون و عوارض مربوط به بیهوشی است. با این حال، برخی از خطرات خاص مرتبط با جراحی اسلیو معده نیز وجود دارد که بیماران باید از آنها آگاه باشند.

یکی از مهم‌ترین خطرات جراحی اسلیو معده ، احتمال نشتی است. از آنجایی که بخشی از معده در طول عمل برداشته می شود، قسمت باقی مانده معده تغییر شکل داده و بسته می شود. در برخی موارد، این منگنه ها ممکن است به درستی نگه نداشته و در نتیجه نشت کنند. نشت می تواند منجر به عوارض جدی از جمله عفونت و حتی مرگ در موارد نادر شود.

یکی دیگر از خطرات عمل اسلیو معده رفلاکس اسید است. از آنجایی که معده در طول عمل تغییر شکل می دهد، ممکن است نتواند به درستی عمل کند و منجر به رفلاکس اسید شود. در حالی که رفلاکس اسید را می توان با دارو کنترل کرد، می تواند برای برخی از بیماران یک مشکل دائمی باشد.

عوارض عمل اسلیو معده

عوارض عمل اسلیو معده

علاوه بر خطرات مربوط به جراحی ، عوارض جانبی متعددی نیز وجود دارد که بیماران ممکن است پس از عمل تجربه کنید. برخی از شایع ترین عوارض عمل اسلیو معده عبارتند از تهوع، استفراغ و درد شکم.

همچنین ممکن است بیماران پس از جراحی تغییراتی در حرکات روده خود داشته باشند. برخی از بیماران ممکن است اسهال یا مدفوع شل را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است یبوست را تجربه کنند. این عوارض جانبی را می توان با دارو و تغییرات رژیم غذایی کنترل کرد.

عوارض احتمالی عمل اسلیو معده از نگاه ASMBS

عوارض احتمالی عمل اسلیو معده از نگاه ASMBS

طبق ASMBS، شامل خونریزی، عفونت، نشت خط اصلی، انسداد روده و کمبودهای تغذیه ای است. ضروری است قبل از تصمیم گیری در مورد خطرات و مزایای هر روش جراحی با پزشک یا یک جراح خوب اسلیو در تهران خود صحبت کنید.

میزان عوارض جراحی اسلیو معده چقدر است؟

بر اساس این مطالعه، اسلیو گاسترکتومی و خطر نشت: یک تجزیه و تحلیل سیستماتیک از 4888 بیمار، خطر حدود 2.4٪ است. چگونه با آنها رفتار می شود؟ این معمولاً به میزان دوری شما از عمل جراحی بستگی دارد.

نتیجه

نتیجه

در حالی که جراحی آستین معده می تواند ابزار موثری برای کاهش وزن باشد، برای بیماران مهم است که خطرات و عوارض جانبی مرتبط با این روش را درک کنند. در کلینیک خود، برای آموزش بیماران خود در مورد این روش و ارائه اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد سلامتی خود، وقت صرف می کنیم.

اگر قصد انجام این همل را دارید، توصیه می کنیم با یکی از جراحان مجرب ما صحبت کنید تا در مورد این روش و اینکه چگونه می تواند به شما در دستیابی به اهداف کاهش وزن خود کمک کند، صحبت کنید.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سابقه بیش از 1000 جراحی چاقی در هر سال.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها