فرق عمل اسلیو با بای پس معده چیست؟

فهرست مطالب

در این مقاله از سایت ایران اسلیو، قصد داریم به بررسی تمایز و فرق عمل اسلیو با بای پس معده بپردازیم. جراحی چاقی تحول عظیمی در کاهش وزن ایجاد کرده است و در مواردی که روش های سنتی شکست خورده اند، نتایج پایداری ارائه می دهد. در میان مجموعه‌ای از روش‌ها، گاسترکتومی اسلیو و بای پس معده، به عنوان دو تکنیک اصلی مورد استفاده در سراسر جهان قرار دارند.

 

فرق عمل اسلیو با بای پس معده

 

اطلاعات کلی درباره فرق عمل اسلیو با بای پس معده

اسلیو گاسترکتومیبای پس معده
روش جراحیشامل کاهش سایز معده تا حدود 85 درصد می شود. شکم باقیمانده شکل آستین به خود می گیرد.یک عمل دو قسمتی: 1) یک کیسه کوچک در بالای معده ایجاد می شود، 2) روده کوچک تغییر مسیر داده و به این کیسه جدید متصل می شود.
فوایدسادگی، زمان جراحی کوتاه تر، سوء جذب کمتر مواد مغذی و کاهش تولید “هورمون گرسنگی”.کاهش وزن سریع و قابل توجه، برگشت احتمالی دیابت نوع 2، و بهبود سایر شرایط همراه.
کاهش وزن طولانی مدتبیماران معمولاً حدود 60 تا 70 درصد از وزن اضافی خود را در 18 ماه اول پس از جراحی از دست می دهند.بیماران می توانند انتظار داشته باشند که 60 تا 80 درصد از وزن اضافی خود را در 18 ماه اول پس از جراحی کاهش دهند.
تاثیر بر شرایط همبودتاثیرات مثبت بر دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب.تأثیر عمیقی بر دیابت نوع 2 که اغلب منجر به بهبودی می شود. همچنین تأثیرات مثبتی بر فشار خون بالا و آپنه خواب دارد.
کیفیت زندگیبهبود قابل توجهی در عملکرد فیزیکی، عزت نفس، تعاملات اجتماعی و سلامت روان کلی.بهبود قابل توجهی در عملکرد فیزیکی، عزت نفس، تعاملات اجتماعی و سلامت روان کلی.

 

آشنایی با اسلیو گاسترکتومی: روش، مزایا و ملاحظات

اسلیو گاسترکتومی ، روشی است که اندازه معده را تقریباً 85 درصد کاهش می دهد و معده باقیمانده به شکل لوله یا “آستین” به خود می گیرد.

مزیت عمده گاسترکتومی، سادگی آن است. در مقایسه با بای پس معده ، با زمان جراحی کوتاه تر و سوءجذب کمتر مواد مغذی بعد از جراحی، عمل پیچیده تری دارد. این روش، همچنین بخشی از معده را که گرلین، “هورمون گرسنگی” تولید می کند، از بین می برد و اشتها را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

آشنایی با بای پس معده: روش، مزایا و عواملی که باید در نظر گرفته شوند

عمل بای پس معده یا  Roux-en-Y یک عمل دو قسمتی است. در ابتدا، یک جراح خوب بای پس معده یک کیسه کوچک در بالای معده ایجاد می کند. ثانیاً روده کوچک تغییر مسیر داده و به این کیسه جدید متصل می شود و بیشتر معده و قسمت اول روده کوچک را دور می زند.

یکی از مزایای برجسته این عمل کاهش وزن سریع و قابل توجه، است که اغلب بیشتر از چیزی است که با اسلیو به دست می آید. همچنین، می تواند منجر به معکوس شدن دیابت نوع 2 و بهبود سایر بیماری های مختلف شود.

فرق عمل اسلیو با بای پس معده

فرق عمل اسلیو با بای پس معده

تصمیم بین اسلیو و بای پس ، نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق تاریخچه پزشکی، اهداف کاهش وزن و تمایل به رعایت تغییرات سبک زندگی بیمار پس از عمل دارد. بای پس معده، می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود. گاسترکتومی اسلیو اگرچه ساده تر است، اما برگشت ناپذیر است و ممکن است منجر به کاهش وزن کمتر شود.

در اصل، هر دو روش می توانند برای کاهش وزن و بهبود شرایط سلامت مرتبط با چاقی بسیار موثر باشند. انتخاب روش عمل، بسیار فردی است و باید با مشورت یک پزشک با تجربه ای همچون دکتر سلیمی، بهترین جراح اسلیو در تهران انجام شود.

کاوش عمیق تر در فرق عمل اسلیو با بای پس معده: پیامدهای بلندمدت

کاوش عمیق تر در فرق عمل اسلیو با بای پس معده: پیامدهای بلندمدت

جراحی چاقی، تصمیمی است که زندگی را تغییر می دهد و نیاز به درک کامل نه تنها پیامدهای فوری، بلکه درازمدت دارد. هم برای اسلیو گاسترکتومی و هم برای بای پس معده، کاهش وزن پایدار، بهبود شرایط همراه و بهبود کیفیت زندگی، اهداف اولیه هستند.

  • کاهش وزن طولانی مدت

برای هر دو جراحی، نتایج طولانی مدت کاهش وزن چشمگیر است. با بای پس ، بیماران می توانند انتظار داشته باشند که 60 تا 80 درصد وزن اضافی خود را در 18 ماه اول کاهش دهند. از طرف دیگر، بیماران اسلیو معمولاً حدود 60 تا 70 درصد از وزن اضافی خود را در همان بازه زمانی از دست می دهند.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که نتایج فردی، می تواند بر اساس پایبندی به تغییرات سبک زندگی و پیگیری منظم با تیم مراقبت های بهداشتی متفاوت باشد.

  • تاثیر جراحی بر بیماری های افراد

جراحی چاقی همچنین می تواند به طور چشمگیری شرایط سلامت مرتبط با چاقی را بهبود بخشد. هر دو روش، اثرات مثبت قابل توجهی بر دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب نشان داده اند.

به ویژه، بای پس معده، تأثیر عمیقی بر دیابت نوع 2 دارد که اغلب، منجر به بهبودی می شود. این بهبودی، به دلیل تغییرات در هورمون های روده است که تولید و تنظیم انسولین را افزایش می دهد.

  • کیفیت زندگی

هدف نهایی جراحی ، افزایش کیفیت زندگی است. مطالعات نشان می‌دهد که بیمارانی که تحت عمل جراحی بای پس معده یا اسلیو گاسترکتومی قرار می‌گیرند، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در عملکرد فیزیکی، عزت نفس، تعاملات اجتماعی و سلامت روان کلی تجربه می‌کنند.

  • نقش تغییرات سبک زندگی

حفظ مزایای جراحی ، مستلزم تغییرات قابل توجهی در شیوه زندگی است. این مورد، شامل اتخاذ یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و پیگیری منظم با تیم مراقبت های بهداشتی است.

صرف نظر از نوع جراحی، پیروی از این دستورالعمل ها، کلید حفظ کاهش وزن طولانی مدت و بهبود سلامت است.

سوالات متداول درباره فرق عمل اسلیو با بای پس معده

عمل اسلیو چیست؟

این روش، مقدار غذایی را که می توان مصرف کرد، محدود می کند و تولید هورمون های گرسنگی را کاهش می دهد. این جراحی، یک روش دائمی در نظر گرفته می شود و معمولاً به روش لاپاراسکوپی صورت می گیرد.

بای پس معده چیست؟

عمل بای پس روش جراحی است که شامل ایجاد یک کیسه کوچک معده و تغییر مسیر بخشی از روده کوچک، برای دور زدن بقیه معده و قسمت بالایی روده کوچک این منجر به کاهش اندازه معده و تغییر در فرآیند گوارش می شود.

فرق عمل اسلیو با بای پس معده چیست؟

در حالی که هر دو عمل اسلیو و بای پس معده، جراحی های کاهش وزن هستند، اما از نظر تکنیک های جراحی و تأثیر بر هضم با هم تفاوت دارند.

  • در عمل اسلیو معده
  1. بخش بزرگی از معده برداشته می‌شود و شکم آستین‌شکل کوچک‌تری، باقی می‌ماند.
  2. این روش، با کاهش ظرفیت معده، مصرف غذا را محدود می کند.
  3. هورمون های گرسنگی مانند گرلین کاهش یافته و منجر به کاهش اشتها می شود.
  • در بای پس معده:
  1. یک کیسه معده کوچک ایجاد می شود و به قسمت پایینی روده کوچک متصل می شود و بخشی از معده و روده بالایی را دور می زند.
  2. مصرف غذا به دلیل کوچکتر بودن کیسه معده محدود شده است.
  3. بخش دور زدن معده و روده، منجر به سوء جذب برخی از مواد مغذی می شود.

مزایای بالقوه عمل اسلیو چیست؟

عمل اسلیو، چندین مزیت بالقوه برای افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند ارائه می دهد:

  1. کاهش وزن موثر: نشان داده شده است که عمل اسلیو، منجر به کاهش وزن قابل توجه و پایدار در بسیاری از بیماران می شود.
  2. بهبود سلامت متابولیک: این روش، می تواند شرایط مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب را بهبود یا برطرف کند.

فواید بالقوه بای پس معده چیست؟

بای پس معده، مزایای بالقوه مختلفی را برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند ارائه می دهد:

  • کاهش وزن قابل توجه: بای پس معده، در کاهش وزن قابل توجه بسیار موثر است که اغلب منجر به موفقیت طولانی مدت می شود.
  • رفع بیماری های همراه: این روش، می تواند به رفع شرایط مرتبط با چاقی، از جمله دیابت نوع 2، کلسترول بالا و آپنه خواب منجر شود.
  • محدودیت و سوء جذب ترکیبی: بای پس معده، مکانیسم های دوگانه ای را برای کاهش وزن، محدود کردن دریافت غذا و کاهش جذب کالری و مواد مغذی فراهم می کند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری درباره فرق عمل اسلیو با بای پس معده

اسلیو گاسترکتومی و بای پس معده ، دو عمل جراحی رایج هستند که برای کاهش وزن در افراد چاق استفاده می شوند. در فرق عمل اسلیو با بای پس معده می توان گفت:

عمل اسلیو، بخش بزرگی از معده با جراحی برداشته می‌شود و یک کیسه کوچک‌تر و لوله ای شکل باقی می‌ماند. این امر، مقدار غذایی را که می توان مصرف کرد، محدود می کند و با برداشتن بخشی از معده که هورمون گرسنگی تولید می کند، گرسنگی را کاهش می دهد.

از سوی دیگر، بای پس معده، شامل ایجاد یک کیسه کوچک در بالای معده و تغییر مسیر بخشی از روده کوچک، برای اتصال مستقیم به کیسه است. این امر، مصرف غذا را محدود می کند و با دور زدن بخشی از معده و روده کوچک، فرآیند هضم را تغییر می دهد.

بای پس معده نیز بر تولید و جذب هورمون تأثیر می گذارد و منجر به کاهش وزن می شود. به طور کلی، در حالی که هر دو جراحی می توانند منجر به کاهش وزن شوند.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سابقه بیش از 1000 جراحی چاقی در هر سال.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها