پریود بعد از عمل اسلیو و تاثیر آن بر بهبودی

فهرست مطالب

عمل اسلیو معده می‌تواند برای بسیاری از زنان تجربه‌ای متحول کننده زندگی باشد. با این حال، یکی از نگرانی های رایجی که زنان بعد از جراحی دارند این است که چگونه بر چرخه قاعدگی آنها تأثیر می گذارد. در این مقاله به پریود بعد از عمل اسلیو می پردازیم و نکاتی در مورد نحوه مدیریت آن ارائه می دهیم.

 

پریود بعد از عمل اسلیو

چگونه جراحی اسلیو گاسترکتومی بر قاعدگی تأثیر می گذارد

چگونه جراحی اسلیو گاسترکتومی بر قاعدگی تأثیر می گذارد

این عمل شامل برداشتن بخشی از معده است که می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن شود. هورمون ها نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی ایفا می کنند، بنابراین غیر معمول نیست که زنان پس از جراحی اسلیو تغییراتی را در پریود خود تجربه کنند.

جراحی چاقی با کمک به تنظیم این هورمون ها و حفظ دوره های منظم بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر می گذارد. در یک مطالعه بر روی 515 زن که تحت این عمل جراحی قرار گرفته بودند، 38.6٪ از زنان قبل از جراحی کاهش وزن، قاعدگی نامنظم را گزارش کردند و 25٪ ادعا کردند که بعد از جراحی پریودهای نامنظم داشتند .

بسیاری از زنان گزارش می دهند که پس از جراحی اسلیو قاعدگی نامنظم دارند. این به این دلیل است که تغییرات هورمونی در بدن می تواند بر زمان و مدت قاعدگی تأثیر بگذارد. برخی از زنان ممکن است دوره های طولانی تر یا کوتاه تری را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خونریزی شدیدتر یا خفیف تر را تجربه کنند.

همچنین معمولاً زنان پس از جراحی اسلیو در طول دوره قاعدگی خود گرفتگی یا نفخ بیشتری را تجربه می کنند.

پریود بعد از عمل اسلیو از نظر ASMBS 

پس از جراحی ، سیکل قاعدگی زنان ممکن است به دلیل تغییرات در سطوح هورمونی و کاهش وزن تحت تأثیر قرار گیرد. برخی از زنان ممکن است تغییراتی را در نظم، مدت و جریان قاعدگی خود تجربه کنند.

در مراحل اولیه پس از جراحی، برخی از زنان ممکن است به دلیل استرس ناشی از جراحی و کاهش وزن سریع، پریودهای نامنظم و یا حتی عقب افتادن قاعدگی را تجربه کنند. همانطور که بدن خود را با تغییرات وفق می دهد، عادت ماهانه معمولا منظم تر می شود.

در دراز مدت، بسیاری از زنان کاهش جریان قاعدگی را تجربه می کنند و حتی ممکن است به طور کلی پریود نشوند. این به این دلیل است که کاهش وزن و تغییرات در سطح هورمون ها می تواند بر عملکرد تخمدان ها تأثیر بگذارد.

برای زنانی که عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی انجام داده اند بسیار مهم است که چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنند و هر گونه تغییر را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارند. آنها همچنین ممکن است نیاز به تنظیم روش پیشگیری از بارداری خود داشته باشند زیرا کاهش وزن می تواند بر اثر بخشی برخی از اشکال کنترل بارداری تأثیر بگذارد.

مدیریت پریود بعد از عمل اسلیو معده

مدیریت پریود بعد از عمل اسلیو معده

در حالی که تغییرات در قاعدگی بعد از جراحی اسلیو می تواند نگران کننده باشد، راه هایی برای مدیریت آن وجود دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  1. قاعدگی خود را پیگیری کنید: پیگیری چرخه قاعدگی می تواند به شما در درک تغییراتی که ممکن است رخ دهد کمک کند. می توانید از یک برنامه ردیابی پریود یا یک تقویم برای ثبت تاریخ شروع و پایان پریود و سایر علائمی که ممکن است تجربه کنید استفاده کنید.
  2. با پزشک خود صحبت کنید: اگر پس از جراحی تغییرات قابل توجهی در پریود خود دارید، ضروری است که با یک دکتر خوب اسلیو معده در تهران صحبت کنید. آنها می توانند علائم شما را ارزیابی کنند و توصیه هایی برای مدیریت آنها ارائه دهند.
  3. هیدراته بمانید: هیدراته ماندن برای سلامت کلی ضروری است، اما می تواند به کاهش دردهای قاعدگی و نفخ نیز کمک کند. سعی کنید حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید.
  4. رژیم غذایی متعادل داشته باشید: خوردن یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت کلی بعد از جراحی بسیار مهم است. همچنین می تواند به تنظیم هورمون ها و کاهش علائم مرتبط با پریود کمک کند.
  5. استرس را مدیریت کنید: استرس می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد، بنابراین یافتن راه هایی برای مدیریت استرس ضروری است. می‌توانید یوگا، مدیتیشن یا سایر تکنیک‌های تمدد اعصاب را برای کاهش استرس و بهبود سلامت کلی امتحان کنید.

تاثیر اسلیو گاسترکتومی بر قاعدگی

بسیاری از زنان پس از برداشتن معده تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود تجربه می کنند. این تغییرات معمولا موقتی هستند و باید ظرف چند ماه برطرف شوند. برخی از زنان ممکن است چندین ماه پس از عمل قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی کامل را تجربه کنند.

دلیل این تغییرات این است که کاهش وزن سریع می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که بر چرخه قاعدگی تأثیر می گذارد. با تطبیق بدن با وزن جدید، تعادل هورمونی برقرار می شود و سیکل های قاعدگی باید به حالت عادی بازگردد.

برخی از نکات برای کمک به حفظ یک سبک زندگی سالم پس از جراحی عبارتند از:

  • خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر در طول روز
  • پرهیز از غذاهای شیرین، پرچرب و فرآوری شده
  • نوشیدن آب فراوان
  • خواب کافی
  • مدیریت استرس

آیا چرخه قاعدگی شما بعد از جراحی تغییر می کند؟

همچنین برای تغییر احتمالی سیکل خود پس از یک عمل جراحی آماده باشید. هر گونه استرس مانند جراحی می تواند بر سطح هورمون در گردش شما تأثیر بگذارد و می تواند نظم چرخه شما را تغییر دهد.

جراحی چقدر می تواند پریود شما را به تاخیر بیندازد؟

تاخیر در چرخه قاعدگی بیماران پس از جراحی غیرعادی نیست. این معمولاً 2-3 ماه پس از جراحی چرخه طبیعی خود را از سر می گیرد. در غیر این صورت ملاقات با پزشک مفید خواهد بود.

سخن پایانی

سخن پایانی

در نتیجه، جراحی اسلیو می تواند باعث تغییراتی در چرخه قاعدگی شود، اما دلیلی برای هشدار نیست. با پیگیری قاعدگی، صحبت با پزشک، هیدراته ماندن، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مدیریت استرس، می توانید هرگونه تغییر در پریود خود را پس از جراحی اسلیو مدیریت کنند.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سابقه بیش از 1000 جراحی چاقی در هر سال.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها